Matemaatika 3a, näidistegevuskava


Matemaatika teadmised kinnistuvad vahetute kogemuste abil, mida lapsed saavad tegutsedes, mängides. Mäng on lapsele väga tähtis. Läbi mängu õpivad lapsed mõisteid, suhtumist, põhjuseid ja tagajärgi, suurust, värve, struktuuri, sümboleid ja areneb kõne.

Olen  lähtunud matemaatika õppevaldkonnast, toetunud kolmeaastase näidiskavale (S. Mõttus, H. Reismann jpt 2008), samas lisades juurde teemakohalisi mänge erinevatelt autoritelt, mis toetaksid püstitatud eesmärke, et muuta plaanitud õppetegevus huvitavamaks ja mängulisemaks.

Koostas Jelena Madisson,  Lasteaia vanempedagoog

Näidis 1

SEPTEMBER I nädal
Õppemäng “Valgusfoor” Eesmärk: Tutvustada värve: punane, kollane, roheline

Mõistatused:

Kogu aeg teen aina tööd olgu päeval, olgu ööl.

Silmad säravad mul peas, kolm neid ülestikku reas.

Jalgu ainult üks on all, seisan püsti tänaval. (valgusfoor)

Päevad läbi, terved ööd,

iga laadi ilmaga

väsimatult teeb ta tööd oma kolme silmaga –

punasega ja kollasega ja rohelisega.

Silmadega liiklust juhtida võib ta:

punasega keelab edasi sõita,

kollasega ütleb: “Tähele panna!”

rohelisega aga sõiduloa annab? (Valgusfoor)



MÄNGUD

Asetada tahvlile ülalt alla punane, kollane ja roheline ring. Olgu see valgusfoor. Kui õpetaja ütleb ülemine (punase tähenduses), jäävad kõik lapsed istuma; kui õpetaja ütleb alumine(rohelise tähenduses), tõusevad lapsed püsti ja hakkavad paigal kõndima; kui õpetaja ütlebkeskmine(kollase tähenduses), tõusevad kõik lapsed püsti ja seisavad liikumatult (Noor ja Rohtla 2004).

Liiklusjuht

Eesmärk. Kinnistada rohelise ja punase värvi tundmist ning liikluseeskirju.

Vahendid. Punased ja rohelised lipud.

Käik. Õpetaja näitab mõlemat lippu, et veenduda, kas kõik lapsed neid värve hästi teavad. Siis näitab ta tee, mida mööda kahes suunas liiguvad autod ja jalakäijad. Õpetaja on liiklusjuht, lapsed – autod. Kui õpetaja tõstab üles punase lipu ja vehib sellega, siis autod ei tohi sõita, kui rohelise, siis võivad.

Näide 2

OKTOOBER I nädal
Värvus.Põhivärvused:punane, roheline, kollane, must, valge, sinine, valge, oranž, lilla Eesmärk: Eristab praktilises tegevuses põhivärvusi.

Leia õige värvus.

Eesmärk. Määrata eseme värvus.

Käik. Lapsed istuvad ringis. Üks laps on ringi keskel ja ütleb:

“Kõnnin, otsin, pean leidma.

Sina Anni , tule ja aita!

Kõik kohad sa läbi vaata,

Siniseid ( punaseid, kollaseid) asju meile näita.”

Nimetatud laps otsib vastavat värvi asju. Ülesande täitnud, läheb ta ringi keskele ja hakkab ise lapsi välja kutsuma.

Kellel on seda värvi?

Eesmärk. Täpselt nimetada värvust ja määrata esemeid värvuse järgi.

Käik. Õpetaja näitab lastele näiteks rohelist ruutu. Lapsed ei nimeta seda värvi, vaid seda värvi asju: rohi, kübar, auto jne.

Kui ma tagasi tulen…

Eesmärk. Süvendada värvuste tundmist.

Käik. Lapsed on ringis, üks ringi keskel. Viimane esitab teistele ülesande: „Kui ma tagasi tulen, peab teil kõigil olema midagi sinist.“ Siis astub ta ringist välja. Iga laps otsib nüüd kiiresti oma riietusest sinist. Kui ta enda juurest seda ei leia, võib ta võtta ka mingi sama värvi mänguasja. Lapsed võivad ka üksteist abistada. Näiteks laenab üks laps teisele oma vöö, kinga jne. Vahetatakse ülesande ütlejat.

Hind 5€

2 kommentaari postitusele Matemaatika näidistegevuskava (3-aastastele)-Jelena Madisson

  1. siretkirjutab: 01.2012 kell 9:00

see näidistegevuskava on hästi koostatud ja supper töö on ära tehtud! Keegi võiks jagada ka vanemate laste näidistegevuskavasid et oleks millele oma tegevuses tugineda kuna olen alles algaja õpetaja!

  1. margekirjutab: 01.2012 kell 14:00

väga hea kava, tore, et jagatakse ka teistega. Siit on,mida kõrva taha panna.